datum+nevnap
| | |


Belvárosi képek
 
 
Turisztikai Portál Önkormányzati Portál E-Ügyintézési Portál Társulás

továbbküldés e-mailben | nyomtatás

Múzeumpedagógiai évnyitó: a lehetőségek tárháza áll az iskolák rendelkezésére

A Győr-Moson-Sopron Megyei Múzeumok Igazgatósága Soproni Múzeuma kezdeményezte azt a találkozót, amelyre a helyi iskolák, oktatási intézmények képviselőit hívta meg, azért, hogy az oktatási intézményeket a múzeumlátogatási lehetőségek mellett, tájékoztassák a tematikus programjaikról, múzeumi pedagógiai foglalkozásaikról, tárlatvezetésekről, múzeumi órákról, tematikus, és kézműves foglalkoztatásaikról, játszóházakról, táboraikról.



Első alkalommal került sor Sopronban Múzeumpedagógiai évnyitóra Sopronban.

A múzeumok által szép számmal kínált, – természetesen a gyűjtemények anyagához szorosan kötődő – programjaik a tanórákba beépíthetők, ezekkel az osztálykirándulások tartalmassá tehetők.

A különböző tantárgyak tanítása során a múlt kézzelfogható emlékeivel, dokumentumaival nem csak szemléletessé, élmény- és életszerűvé tehető az oktatás, de a helyi történelmi, kulturális értékek, a hagyományok iránti személyes kötődést is kialakítható és felerősíthető.

A múzeumok és az iskolák közösen egyeztetett múzeumpedagógiai programjai egyben hozzájárulnak ahhoz, hogy a gyermekek korszakokban, időben és térben elhelyezzék az eseményeket, azokat összefüggésükben lássák, egészséges és szükséges identitástudathoz segítik a felnövekvő generációkat.

20091113muzeumped01c.jpg

Kelemen István, Kuslics Katalin, Csécs Teréz

Már rég lejárt az unalmas, régi tárgyak gyűjteményét tárolókban bemutató múzeumok kora, hiszen mára már egy valamirevaló közgyűjteménynek élményszerűnek, élvezetesnek és interaktívnak kell lennie ahhoz, hogy a képernyők előtt szocializálódott ifjúság érdeklődését egyáltalán felkeltse, illetve a jelen közgyűjteményének mindenképpen használnia és alkalmaznia kell a kor technikai lehetőségeit.

Múzeum és iskola: egymásnak kölcsönösen segíthetnek

A múzeumok világának élményszerűbbé, megfoghatóbbá, interaktívabbá tétele mára már alapvető igény, egyben számos feladatot ró az intézményekre. Ennek a feladatnak a megoldásában az iskola és a múzeum egymásnak kölcsönösen tud segíteni – ezt már Csécs Teréz, könyvtáros, megyei múzeumigazgató-helyettes fejtette ki a múzeumpedagógiai évnyitón, a Fabricius-házben. Az iskola a múzeumnak a múzeumlátogatók kinevelésében segíthet, a múzeum pedig, számtalan, értékes, érdekfeszítő és egyedi információt, tudást közvetít gyűjteményein keresztül az iskolának. A múzeumi anyagnak ezért élményszerűnek, kézzel tapinthatónak, hallhatónak kell lennie.

A Soproni Múzeum ez alkalommal a Múzeumok Őszi Fesztiválja keretében, felvállalta azt a nemes, és nem egyszerű feladatot, hogy összehozza az összes, megyében működő, megyei fenntartású múzeum képviselőjét, (és még két soproni, nem megyei fenntartású múzeumot) az iskolák képviselőivel, érdeklődőkkel.

Az összes meghívott iskola közül mindösszesen 6 jelent meg a múzeumpedagógiai évnyitón. Azok, akik jelen voltak első kézből kaphattak nagyon értékes információkat ahhoz, illetve tapasztalatokat arról, ahogyan a tanórákhoz a múzeumok által kínált múzeumpedagógiai foglalkozásokat társíthatják.

Szervezett, tudatos és irányított stratégiával, foglalkoztatással, információkkal a múzeumi látogatókat megtartani, egyben új közönséget nevelni a múzeumoknak, és segíteni őket abban, hogy gyermekek, diákok számára is valódi élményforrássá, értékátadóvá váljanak – ez a múzeumpedagiai foglalkozások lényege, amelyek sokfélék lehetnek. Magyarán: a múzeumi anyagokat, dokumentumokat, emlékeket felhasználni az iskolai tananyag mellett, számos tantárgy élményszerűvé tételére.

Győr

A győri Xantus János Múzeum bemutatását követően a megyei múzeumigazgató-helyettes ismertette a tematikájuk szerinti, illetve különböző korokhoz való kötődés szerinti múzeumpedagógiai foglalkozásokat, amelyeket különböző korosztályoknak szántan 45-45 percben tartanak a győri intézmény több helyszínén.

Nagycenk

A Széchenyi István Emlékmúzeum a Széchenyi-kiállítás kapcsán két tematikus egységet ajánl múzeumpedagógiai célokra: ezek a Széchenyi István élete és a reformkor politikája, továbbá a reformkor gazdaságtörténete.

20091113muzeumped03c.jpg

A különböző korosztályoknak kínált foglalkozások 45-60 percesek és számos, a történettudományhoz kapcsolódó segédtudományt is megismertetnek a diákokkal: a heraldikát, a családtörténetet, topográfiát, földrajzi és gazdasági ismereteket, illetve ezek összefüggéseit, de lehetőséget nyújtanak az ipar- , a technika- és a tudománytörténettel való megismerkedésre – számolt be Kenessei Károly, művelődésszervező Nagycenkről.

Csorna

A Csornai muzeális kiállítóhely szintén számos, már jól bejáratott múzeumpedagógiai foglalkozást kínál. Kovács Tiborné, múzeumpedagógus ismertetőjében elmondta: a múzeumpedagógia órák két nagy csoportjára várják az érdeklődőket. Egyrészt a néphagyományokat bemutató foglalkozásokra. A múzeumi anyag gyűjtőhelye a régi csornai járás csaknem 54 településéből áll. Másrészt a premontrei rend szerzeteseinek lakóhelyéül szolgáló épülethez, a településtörténethez kapcsolódó foglalkozásokat is kínál a múzeum, akár egyedi igények alapján is, a legkisebbektől a felső tagozatosokig. A mesés, beszélgetős foglalkozások mellett, kézműves, alkotó tevékenységekkel is várják a fiatalokat, akár szabadtéri foglalkozásokra is.

Kovács Tiborné felhívta a figyelmet arra, hogy a múzeumpedagógiai órák akkor lesznek hatékonyak, ha az előkészítés, az élményadás, és az elmélyítés hármas egységét alkalmazzák azok során.

Mosonmagyaróvár

A mosonmagyaróvári Hanság Múzeum képkirakók, drámajátékok, feladatlapok segítségével is igyekszik vonzóvá tenni múzeumpedagógiai programjait a múzeumhoz tartozó két helyszínen is. Helytörténeti, régészeti, néprajzi kiállításai az iskolai történelem, nép- és honismeret, médiaismeret tárgyakhoz kapcsolhatók, az 1956-os emlékkiállítás a történelemoktatáshoz, a változatos témájú időszaki kiállítások pedig szintén több tantárgyhoz társíthatók.

20091113muzeumped02c.jpg

A mosonmagyaróvári Cselley-ház Gyurkovich-gyűjteménye irodalomhoz, történelemhez, rajz- és vizuális kultúrához, valamint tánc- és drámához kapcsolódó foglalkozásokon keresztül teszik színesebbé és szemléletesebbé a tananyagot – mondta el Hellebrand Éva, aki külön részletezte a családi és óvodai programokat: a Múzeumi Gyermeknapot és a Magyar Népmese Napján tartott interaktív, zenés foglalkozásokat, továbbá azokat a szünidei programokat, amelyek alatt múzeumi napközis tábort is szerveznek a gyermekeknek.

Sopron

A Soproni Múzeum 12 helyszínen várja a látogatókat, és természetesen a szervezett diákcsoportokat. A rendezvényen Kuslics Katalin mutatta be azokat a múzeumpedagógiai lehetőségeket, amelyek az iskolai tananyaghoz kapcsolva történelmi, művészettörténeti, rajz- és vizuális kultúra, néprajzi ismeretekkel bővítik a tananyagot. Az evangélikus sírkőtárhoz és a közelmúltban nyílt határtalan történet, nagyon igényes helytörténeti kiállításhoz tárlatvezető, és kisdiákoknak foglalkoztatófüzet is készült. A Határtalan történet – Sopron és környéke a koraújkortól napjainkig állandó kiállításhoz készített tárlatvezető múzeumpedagógiai nivódíjas lett az idén.

Múzeumpedagógiai foglalkozásaira a Soproni Múzeum ajánlja a legtöbb helyszínét. Így a Fabricius –ház (a 17.-18. századi polgárlakások, a Borostyánkő-út mente, a római kőtár, a Storno-gyűjtemény, a Határtalan történet című állandó helytörténeti kiállítás, a Tűztorony, az Ó-Zsinagóga (Új. U. 22.), a Pék-ház (Bécsi út 5.), a Patika-ház (Fő tér 2.), a Lábas-ház (Orsolya tér 5.), az Evangélikus Sírkőtár (Deák tér 1.), a Bányászati Emlékház (Brennbergbánya) külön-külön is egyedi látnivalót és élményt nyújt az érdeklődőknek

A nem megyei fenntartásúak

A megyei fenntartású intézményeken kívül a soproni Bányászati Múzeum és az Erdészeti Múzeum is ismertette programjait.

Ásványkiállítás, bányarekonstrukció, modellek, makettek, technikatörténeti anyagok várják átfogó pedagógiai program keretében a diákokat, a Bányászati Múzeumban, akiknek globális megközelítésben kínálják az emberiség és a föld kapcsolatát, úgy, hogy számos társtudománnyal, szakterülettel is találkozhatnak itt a diákok.

 

20091113muzeumped04c.jpg

Külön attrakciónak számít az élménybánya, amelyen egy bányajárást lehet végigkövetni, és amely egy bányász látószögéből láttatja az eseményeket, úgy, hogy történelem-, természetismereti, földrajz, térképészeti tantárgyakhoz, órákhoz kapcsolható – számolt be a múzeum képviseletében Schuller Balázs.

Az Erdészeti Múzeumot Varga Tamás, igazgató mutatta be, aki szólt azokról az erdőpedagógiai foglalkozásokról, amelyeket a múzeum hosszú évek óta szervez, és amelyeknek az alapanyaga és helyszíne az erdő maga.

Az élményszerű pedagógiai foglalkozások során a munkára, az önálló feladatmegoldásra és ismeretszerzésre helyezik a hangsúlyt. Az erdőpedagógiai órák egész naposak, sőt hosszabb időtartamú foglalkozást is szerveznek kérésre az Erdészeti Múzeum szakemberei, akiknek mindehhez rendelkezésükre áll a Nyugat-magyarországi Egyetem oktatási háttere is, olyan gyűjteménnyel, amely még a selmeci időkből származik.

Mindazok, akik a részletes múzeumi tájékoztatóról lemaradtak a Győr-Moson-Sopron Megyei Múzeumok Igazgatósága múzeumpedagógiai programajánlójában megtalálják a kínálatot. A kiadvány a Soproni Múzeumban ingyenesen beszerezhető.

Kapcsolódó honlap: www.muzeum.sopron.hu

B. Tóth Éva

2009. november 15. / Kultúra