A Nyugat-magyarországi Egyetem Faipari Mérnöki Karának Alkalmazott Művészeti Intézetében Arcrekonstrukció címmel nyílt kiállítás a Magyar Képzőművészeti Egyetem Művészeti Anatómia Rajz és Geometria Tanszékének kutatási anyagából.
Dr. Gömöri János régész-muzeológustól a kiállítás anyagával kapcsolatosan megtudtuk, hogy az ásatásról, amelyen az ásatásvezető Kovács Lóránd Olivér volt, részletek az alábbi internet helyeken olvashatók:
Kovács L. O. - Ács Zs. - Dávid Á. - Hatházi G. Perkáta – Egy Árpád-kori falu és középkori kun szállás a Dunántúlon I.
Kovács L. O. - Ács Zs. - Dávid Á. - Hatházi G.Perkáta – Egy Árpád-kori falu és középkori kun szállás a Dunántúlon II.
Dr. Gömöri János elmondta: a Fejér megyei Mezőföldön, Székesfehérvár és a Duna között fekvő Árpád-kori magyar falut a mongol invázió elpusztította. A tatárjárás után IV. Béla által betelepített kunok a Tiszántúlon (Nagykunság) és a Duna-Tisza közén (Kiskunság) telepedtek le. Mint lovas íjászok hadi szolgálattal tartoztak a királynak, ezért szabad emberek voltak, mint pl. a székelyek, vagy besenyők (tehát nem jobbágyok).
Hét kun és egy jász szék volt. A dunántúli kunok a Hantos székhez tartoztak, de eredetileg nem ide telepedtek be, a Kiskunságból a XIV. sz. végén telepedtek át a Dunántúlra a tatárok által elpusztított falvak újratelepítésére.
Ez a korszak IV. (Kun) László király uralkodásának vége felé esik. IV. László, akinek édesanyja volt kun, adta Sopronnak a szabad királyi városi rangot, ezzel a vékony szállal "kötődnek" jelképesen a kunok Sopronhoz. Még ebben a korban is napirenden volt a részben még nomadizáló kunok keresztény hitének megerősítése és az letelepítésük téli szállásaikra.
Dr. Gömöri János megemlítette az 1278.évi morvamezei (dürnkruti) csatát, ahol IV. (Kun) László magyar király - többek között kun lovasíjászaival - döntötte el a küzdelem kimenetelét Habsburg Rudolf javára (- a harcmezőn elesett- ) II. Ottokár cseh király ellen. Ezzel az Ausztriai hercegséghez tartozó területek (Stájerország, Karinthia és Krajna) a Habsburgok kezébe kerültek, tehát döntő magyar segítséggel alapozták meg hatalmukat.
Ebben az időben feltehetően Sopron mellett is vonultak fel a királyi sereghez tartozó kun segédcsapatok.
Perkáta középkori templomának árkában előkerült egy aranyozott körmeneti kereszt korpusza Felvetődik a kérdés, hogy az idetelepített kunok imádkozták-e még itt a kun Miatyánkot, nyilván először saját nyelvükön kellett elsajátítaniuk a keresztény tanokat. A kun Miatyánk az egyetlen összefüggő, máig fennmaradt kun nyelvemlék.
Dr. Gömöri János a kiállítás megnyitón felolvasta a kun Miatyánk szövegét, amelyet néhai egyetemi hallgatótársától, a kipcsak-török nyelv későbbi kiváló tudósától, Mándoky Kongur István turkológustól hallott először az Eötvös Kollégiumban.
Az interneten megjelent mai olvasat szerint változat így hangzik:
"bizim atamiz kim-szing kökte
szentlenszing szening ading
düs-szün szening könglügüng
necsik-kim dzserde alaj kökte
bizing ekmegimizni ber bizge büt-bütün künde
ilt bizing minimizni
necsik-kim biz ijermiz bizge ötrü kelgenge
iltme bizni ol dzsamanga
kutkar bizni ol dzsamannan
szen barszing bu kücsli
bu csin ijgi tengri amen."
A régész-muzeológus megnyitójában azt is hangsúlyozta, hogy a Magyar Képzőművészeti Egyetem Művészeti Anatómia Rajzi és Geometria Tanszékének, Kőnig professzornak és hallgatóinak, valamint a MNM Nemzeti Örökségvédelmi Központ Kovács Lóránd Olivér által vezetett munkacsoportjának példaértékű az együttműködése és az a tudományos- és művészeti képzés szempontjából is sok eredményt mutat fel.
Végül elhangzott egy szintén Mándoky Kongur István által fordított és közölt kazáni tatár népköltemény részlete. Ez a nép, nyelvét tekintve a baskírokkal együtt a kipcsak-török nyelvcsoport "volgai kun" ágához tartozik – mondta el kiállítás megnyitójában dr. Gömöri János.
Hej, én dalos fülemülém
(fordította: Mándoky Kongur István)
"Hej, én dalos fülemülém,
Folyó zúgó nádasa.
Csengő szavú csalogánynak
Messzire száll víg dala.
Hej, én dalos fülemülém,
Folyó fölött kél a nap.
Hajnal hasad, szívemet meg
Szorítja a búbánat".
Ez az idézet azért fontos, – mert mint dr. Gömöri János elmondta –, azt igyekezett vele érzékeltetni, hogy, a művészek olyan életszerű rekonstrukciókat készítettek a koponyák alapján, hogy a pillanatot megörökítve az egykori emberek érzelmei is visszasugároznak az alkotásokról.
***