![]() |
![]() |
![]() ![]() |
![]() ![]() |
![]() ![]() |
![]() |
Az EDUCORB – Partnerség az oktatásért elnevezésű projekt keretében Sopron-Fertőd Kistérség 16 településén ismerkedtek az óvodások a német nyelvvel, a szomszédos Ausztria kultúrájával, szokásaival, hagyományaival. Ezzel párhuzamosan az Alsó-ausztriai Bad Erlachban és Bécsújhelyen éves szinten közel 140 óvodás tanulta játékos formában a magyar nyelvet.
Az EDUCORB – Partnerség az oktatásért című projekt ideje alatt, az elmúlt 4 évben Sopron-Fertőd Kistérség 16 településén mintegy 1200 óvódás ismerkedett a német nyelvvel, a szomszédos Ausztria kultúrájával, szokásaival, hagyományaival. Ezzel párhuzamosan az Alsó-ausztriai Bad Erlachban és Bécsújhelyen éves szinten közel 140 óvodás tanulta játékos formában a magyar nyelvet - hangzott el a projekt mai zárókonferenciáján a Hotel Sopronban.
Az EDUCORB projekt iskolai területen is eredményeket ért el. A zárókonferencián a projekt szervezői, az abban résztvevő települések vezetői, intézmények, szakmenerek összegezték, értékelték az eddigi tapasztalatokat.
Az eseményen, dr. Fodor Tamás, Sopron polgármestere, Barbara Schwarz tanácsos, Alsó-Ausztria Tartományi Kormányának munka- család- és szociális ügyekért, valamint az európai uniós kérdésekért felelős tagja, Franz Rennhofer, az Industrieviertel Regionális Fejlesztési Szövetség elnöke, Breznovits István a Nyugat-dunántúli Regionális Fejlesztési Ügynökség ügyvezetője értékelte a projekt eddigi eredményeit.
Barbara Schwarz tanácsos a konferenciát megelőző sajtótájékoztatón kiemelte a nyelvtanulás jelentőségét abban, hogy a fizikai határok megszűnését követően a szellemi határok is leomoljanak az egymással szomszédos magyarok és osztrákok között. Közös gazdasági térségben élünk, ezért a kapcsolatok kialakítása a jövőbeli együttműködés sikerességét szolgálják, aminek a nyelvismeret, egymás kultúrájának megismerése alapvetően fontos.
Az Ausztria és Magyarország közötti határmenti együttműködés jó példája a projekt – mondta értékelésében dr. Fodor Tamás. Sopron polgármestere kifejtette: az európai szellemiségnek sajátja a kölcsönös előnyöket nyújtó együttműködés, amely a kulturális kapcsolatok kialakításán túl az alapját jelenti a gazdasági együttműködésnek.
A projekt eredményei egy kis, de elengedhetetlen lépést jelentenek a távlati tervek megvalósításában – hangsúlyozta Sopron polgármestere.
Sopronban és Sopron-Fertőd Kistérségben mindig kiemelt szerepe volt a német nyelvi oktatásnak. Sopronban és a kistérség több településén működik német nemzetiségi óvoda és iskola. Sopronban gimnáziumi szinten is folyik a német nemzetiségi oktatás és hazánk egyik legnagyobb egyetemén, a Nyugat-magyarországi Egyetemen egyetemi szinten is folyik a német nyelvű közgazdászképzés. A meglévő, jelentős hagyományokkal rendelkező német nyelvoktatási struktúrát nagyon jól egészíti ki, teszi teljessé a projekt.
A projekt keretében Sopron-Fertőd Kistérség 16 településén ismerkedtek az óvodások a német nyelvvel, a szomszédos Ausztria kultúrájával, szokásaival, hagyományaival. A nyelvtanulás mellett nagyon fontos szerepe van a programnak abban is, hogy a Sopron-Fertőd Kistérségben működő óvodák és az alsó-ausztriai óvodák, az ott dolgozó óvodapedagógusok között kölcsönösen előnyös együttműködés alakult ki.
A program sikerében nagyon nagy szerepe volt a projekt megvalósításában résztvevő alsó-ausztriai és Sopron-Fertőd kistérségi szakemberek közötti kiváló szakmai kapcsolatoknak.
A Sopron-Fertőd kistérségben jelenleg 16 óvoda vesz részt a projektben, és ennek keretében csaknem 500 gyereknek adatik meg a lehetőség arra, hogy elsajátítsák a németet, mint idegen nyelvet. A projektben résztvevő települések: Hegykő, Fertőhomok, Nagycenk, Pereszteg, Fertőszentmiklós Rákóczi u. óvoda, Fertőszentmiklós Malom u. óvoda, Petőháza, Csapod, Iván, Harka, Sopronkövesd, Újkér, Zsira, Nagylózs, Fertőszéplak, Sopronhorpács, Egyházasfalu.
Az osztrák partner részéről Franz Rennhofer , az Industrieviertel Regionális Fejlesztési Szövetség elnöke elmondta: A projekt sikeressége magában hordozza a folytatás igényét, így az ősszel induló iskolai programra az előzetes felmérések alapján többszáz kisdiák jelentkezett. Az eddigi egyértelműen pozitív tapasztalatok is arra bíztatják, ösztönözik sőt kötelezik a projektet szervezőket és az abban résztvevőket, hogy folytassák a megkezdett munkát. Az Európai Unió Szakértői Bizottsága az unióban folyó mintegy 80 nyelvoktatási projekt közül a legelsők közé sorolta a közös projektet.
Breznovits István a Nyugat-dunántúli Regionális Fejlesztési Ügynökség ügyvezetője a tartalmi együttműködés eredményeit méltatta. Olyan módszertani elemeket emelt ki a projektből, amelyek a gyakorlati alkalmazásban immár bizonyítottan megállták a helyüket, mind a magyar, mind az osztrák közegben.
BTÉ