„Az embernek minden nap hallgatnia kellene egy kis zenét, olvasnia egy kis költészetet és néznie egy csodás képet, hogy a világi gondokat kitörölje az elméjéből és észrevegye a szépet, amit Isten ültetett az ember lelkébe” – a kiállítás meghívóján is szereplő Goethe idézetre utalt Tóth Éva, újságíró-szerkesztő, önkormányzati képviselő megnyitó beszédében a Várkerület Galériában.
A Soproni Képzőművészeti Társaság és a győri ART 9000 – Alkotó Rajztanárok Társasága ezúttal a Pedagógus Nap alkalmával rendezett közös tárlatot, amelynek ezúttal kiállítói mind pedagógusok. A két alkotócsoport együttműködése már több, mint öt éve tart.
Keresztény Richárd, a Soproni Képzőművészeti Társaság elnöke köszöntőjében
méltatta a két képzőművészeti társaság öt éve tartó, sikeres együttműködését, majd bemutatta a kiállító alkotóket.
Tóth Éva megnyitójában a pedagógusi hivatást és a művészi elhivatottság közötti közös nevezőről „az inspiráció”, az ihletettség fontosságáról beszélt. „A nagyszerű tanár inspirál”, a pedagógia ezért több mint tudásanyag. A neveléshez is kell az a többlet, amely a művészetekhez, amely az érzelemre is hat. Kell az inspiráció. Az inspiráció által keletkezik a „szép” is. Az ünnep pedig az a különleges pillanat, amikor a világot – minden nehézség és küzdelem ellenére – szépnek találjuk – fogalmazott.
A soproni és győri művésztanárok közös kiállításán tájképek, utcarészletek, erdei és balatoni virágcsendéletek, allegorikus megfogalmazású művek idézik a szépet. A megnyitón a soproni zeneiskola tanára és növendékei – Bálintné H. Erika, Erdélyi Hanga, Forgács Tünde, Weisz Virág – zenéltek.
Az elhangzott megnyitó leirata Tisztelt Hölgyeim és Uraim! „Az embernek minden nap hallgatnia kellene egy kis zenét, olvasnia egy kis költészetet és néznie egy csodás képet, hogy a világi gondokat kitörölje az elméjéből és észrevegye a szépet, amit Isten ültetett az ember lelkébe” – ez a Goethe idézet olvasható a mai kiállítás meghívóján. Mi itt közösen már hallgattunk egy kis zenét, a költészetet, egy verskötetet ma otthon emeljünk le a polcról...
És itt vannak a csodás képek Akkor hát próbáljuk közösen észrevenni a szépet, amit Isten ültetett lelkünkbe. Mielőtt ezt megtennénk, a Meghívót megfordítva azt is látjuk, hogy alkalomhoz kötött ez a kiállítás, a Pedagógus Naphoz. Szebb ünneplését ennek a jeles napnak, mint verssel, zenével, és kiállítással aligha lehet elgondolni, tekintettel arra is, hogy a kiállító művésztanárok mind pedagógusok.
William Arthur Wardt írta: „A középszerű tanár magyaráz. A jó tanár indokol. A kiváló tanár demonstrál. A nagyszerű tanár inspirál.” Rajztanárok, vizuális művészetekkel, vizuális neveléssel oktatással foglalkozók körében nem szükséges külön értelmezgetni az üzenetet: „A nagyszerű tanár inspirál.” Alkotó ember, az, aki érezte már késztetését annak, hogy papírra vessen gondolatot, vászonra, farostra érzést, érzelmet: érti az inspiráció szó valódi, mély értelmét. Mert érezte ennek erejét. Ihlet, sugalmazás, sugallat, késztetés, ösztönzés. Inspiráció (latin = "belehelés, Lélegzettel, lehelettel, nemhiába a lélekkel rokonítható szó. És így igaz: az értékteremtéshez nem elég a tudás, a készség és a szándék: kell az a többlet, amit úgy kapunk, ami úgy jön: az alkotásra késztető ihlet. Az a föld szintje fölötti különleges lebegés kegyelmi állapota, amikor valaki, egy erő vezeti az ecsetet, a ceruza hegyét, amikor magától kialakul a mű, az alkotás. Sokszor magunk sem értjük, hogy hogyan, miként. Érezzük, az ihlet, ami megtalál, átjár, megtermékenyít, olyan lelki-szellemi energiatöbblet, amelynek forrása az anyagin túli, az örök , a dimenziókon túli erő, ami tárgyakban válik háromdimenziós művé. Képekben tárgyiasul a magunk lelkében átszűrt ihlet , és ezek a tárgyak sugározzák annak erejét, és megjelenítik a „szépet”. Mert, amint Makkai Sándor egy művében írja: „az aisthésis eredeti értelme a megérzés. (A szépség különleges természetét mutatja, hogy szép születhet bánatból, küzdelemből, vágyódásból, szenvedésből is.)
Ezért, találóan fejezi ki Makkai, hogy „a szépet, a szépséget érzelmi úton birtokoljuk.” Valahogy így a tanár, a pedagógus mindezekben a bonyolult szellemi-lelki erőterekben foglalkozik a neveléssel, oktatással, tanítással, a világ megismerésére, kiismerésére próbálja rávezetni tanítványait . És a tanítás, a nevelés, az oktatás tudjuk nem kizárólag ismeretátadás, nem csak információközlés, mégcsak nem is normarendszer átadása, számonkérése. A pedagógia több mint tudásanyag, több, mint megtanulható technikák sorozata: a neveléshez is kell az a többlet, az a késztetés, amely érzelemre is hat. Kell az inspiráció. A művészethez sem elég a rajztechnikák, a begyakorolható formaalkotó ismeretek birtoklása. Kell az ihletettség többlete. A tanítás az ihletett optimizmus legnemesebb megnyilvánulása. Mint ahogyan a művészeté is az. Az alkotó a közösséget, közönséget alkotásaival a világ érzelemmel való nyitogatására, átélésére, a világ megélésére, az abban való részvételre, sőt alakítására, formálására készteti. A teremtett világban való aktív részvételünk az, amire a szépség indít: aktív a gyarapítás, a többlethozzáadás, az értékgyarapítás érdekében.
Makkai művészetelméleti tanulmányában így fogalmaz: „A szépséget csak teremtő fokon álló tevékenységnek együttműködése idézheti föl, s felfogásához ugyanazok a funkciók, utánaalkotó, megismétlő ereje szükséges a szemlélőben.” Igen: ez az „utánaalkotó teremtő erő” jelenléte az, ami a szépségre lelkünket rezonáltatja, ezekben a képekben a teremtő erő jelenléte segít a közös szépet megtalálni. A képekben és a lelkünkben. Az alkotás így több lesz egy papírfelületnél, amin grafitcsíkok futnak, vagy vízben, esetleg olajban oldott pigmentdarabok állnak össze foltokká. Az alkotás így lesz több a felismerhető táj, tárgy-ábrázolásnál. Így a balatoni tájrészlet, a soproni, kőszegi utcarészlet, a virágcsendélet, az erdő, a pólya, a szemfödél, a ladik, a víz, az ébredő erdő, a gyümölcs, a kékfrankos, az írisz, a napraforgó, a pünkösdi rózsa, az ég és föld: nem csak érzelmek, emlékek, asszociációk, örökérvényű kérdések és válaszkeresések, nem csak válaszok. Hanem „utánaalkotó erőt” mozdítanak meg a szemlélőben. A lelket mozdítják meg a szemlélőben, az embert az egyszerit a világmindenségbe kapcsolják. .(...) A képek által betekinthetünk a világnak abba a részébe, amit csak rációval nem lehet sem kiismerni, de át lehet élni és szépnek találni. Az ünnep pedig éppen az a különleges pillanat, amikor a világot (minden nehézség és küzdelem ellenére) alapvetően szépnek találjuk. Ezért igazi ünnepe a pedagógusoknak ez a kiállítás. Ezért igazán szép ünnepe ez a mai kiállítás a Pedagógus Napnak. Tisztelt Hölgyeim és Uraim! Keressük a szépet és ösztönözzük erre környezetünket! Ma is érdemes itt keresni, mert minden egyes alkotásban megtaláljuk! Mi emberek szoktunk beszélni a gondolatok, a cselekvések szépségéről is, „holott a gondolat értékjelzője az igaz, a cselekvésé pedig a jó”.(Makkai) Ezért is és így találhatunk rá arra a szépre a magunk lelkében, amit Isten ültetett belénk. Tisztelt Megjelentek! Találkozás, találkozások alkalma is ez a nap. És, minden találkozás, véleménycsere, új impressziókkal való gazdagodás ez és ihlető erőt ad. Ezt az ihlető erőt kívánom mindannyiunknak: a művészeknek alkotómunkájukban az ART 9000 Alkotó Rajztanárok Társasága minden tagjának, a Soproni Képzőművészeti Társaság minden tagjának, a szemlélődőknek, hogy azt a szépet vegyük észre, amit Isten lelkünkbe ültetett. |
A soproni kiállításon kiállító művészek: Priskinné Tuller Marianna, Kostelec Éva, Peresztegi Erika, Milu Milanivich Ildikó, Szilágyiné Jéger Teréz, Vitáris József, Lappints Csaba, Kutasi Károly (Alkotó Rajztanárok Társasága - ART 9000, Győr), továbbá Bazsóné Nagy Gabriella, Fejér Zoltán, Gáspárdy Tibor, Asszúpataki Hasznos László, Jakabné Tóth Mária, Magyarné Derszib Eti, Rennerné Tóth Mária, Simon Ferenc, Taschner Frigyes, Török Bernadett, Triller-Wiegisser Éva, Völgyi János (a Soproni Képzőművészeti Társaság) tagjai.
A kiállítás június 21-ig látogatható a Várkerület Galériában (Sopron, Várkerület 19.) munkanapokon 10-12 és 14-16 óra között.
sopron.hu
Fotó: Tóth Zsombor