![]() |
![]() |
![]() ![]() |
![]() ![]() |
![]() ![]() |
![]() |
Január 23-ig lehet még jelentkezni kisvasutasnak a tavasszal újra üzemelő nagycenki kisvasútra a 99/517-273-as telefon, vagy a 30/468-58-49-es mobilszámon, naponta 9 és15 óra között.
A Nagycenki Széchenyi Múzeumvasút azokat a vasút iránt érdeklődő 10-14 év közötti gyermekeket várja, akik 3,5 tanulmányi átlaggal, a szülők és az iskola igazgatójának engedélyével és egészségügyi alkalmassággal rendelkeznek. A kisvasutasok játékos körülmények között ismerkedhetnek meg a vasút, amúgy rendet és pontosságot, felelősséget igénylő tevékenységével, különleges világával, amely mellett a vasúttársaság közös programokat, kirándulásokat, táborozást és üdülést szervez a fiataloknak.
A mindenre kiterjedő képzést és a vizsgák után a kisvasutasok irányíthatják a vonatokat, kalauzok lehetnek, vagy éppen a sorompókat és váltókat kezelhetik.
A nagycenki Széchenyi Múzeumvasút a Közlekedési Múzeum kezdeményezésére – és tulajdonaként – 1970-72-ben épült meg a nagycenki kisvasút.
,,A helyszín kiválasztásánál döntő szerepe volt annak, hogy ekkoriban újították fel Széchenyi kastélyát, benne kiállításokat is kialakítva. A kastély szomszédságában húzódó múzeumvasút és a járműskanzen a gróf vasúti téren kifejtett munkásságának is hivatott emléket állítani. A Közlekedési Múzeum muzeológusai gyakorlatilag az utolsó pillanatban cselekedtek. A ’70-es évek elején ugyanis kisvasútjaink döntő többségén már a dízelvontatás volt a meghatározó, így erősen megfogyatkoztak a régi időket idéző gőzmozdonyok és személykocsik."
,,A megszámlálhatatlan mennyiségű egykori típusból rengeteg tűnt el nyomtalanul a lángvágók martalékaként, így Nagycenk az utolsó „állomása” volt a még meglevő mozdonyoknak és kocsiknak. A 3,6 kilométer hosszú kisvasúton kizárólag gőzmozdonyok közlekedtek. Ezzel a nagycenki volt hazánk egyetlen olyan kisvasútja, ahol egészen 2003-ig kizárólag gőzmozdonyok közlekedtek, illetve, ahol egynél több (kettő) üzemképes gőzmozdony volt. Néhány éve a kisvasutat üzemben tartó Győr-Sopron-Ebenfurthi Vasút Rt. (GySEV) költségei csökkentése érdekében üzembe állított egy C-50-es dízelmozdonyt is a vonalon. Ezzel megszűnt a rendszeres gőzvontatás, így az András nevű, vagy a 394,023 pályaszámú kis gőzös már csak alkalmanként, néhány hétvégén húzta a múzeumi szerelvényt.
A kisvasút Fertőboz GySEV állomás és a nagycenki Kastély állomás között közlekedik, ahol a járműskanzent is kialakították. Az árnyas parkban több öreg gőzös található, illetve a régi személykocsik közül is érdekes darabok tekinthetők itt meg." ( Magyar Nemzet Jakóts Ádám: Múzeumvasút a nyugati határszélen nyomán)