datum+nevnap
| | |


Belvárosi képek
 
 
Turisztikai Portál Önkormányzati Portál E-Ügyintézési Portál Társulás

  	képek
| továbbküldés e-mailben | nyomtatás

A kortárs horvát rajz bemutatkozása Sopronban

A Nyugat-magyarországi Egyetem Alkalmazott Művészeti Intézetében nyílott meg a Kortárs horvát rajz kiállítás, amely közel 70 művész 140 művén keresztül mutatja be a horvát grafika jelenét.

A tárlat anyagát Tonko Maroevic művészettörténész, a Horvát Tudományos és Művészeti Akadémia tagja, a Horvát Köztársaság Kulturális Minisztériumával együttműködve válogatta.

A kiállítást Ivan Bandic, a Horvát Köztársaság budapesti nagykövete nyitotta meg, aki a művészet összekötő erejét hangsúlyozta abban az együttműködésben, amely a magyarok és a horvátok közös múltjában, jelenében és jövőjében megjelenik. Ezen a vidéken több mint 500 évbe élnek horvátok, akik megőrizték hagyományaikat, nyelvüket, és akiknek közösségeik összekötő kapocsként működnek az időközben határok, változó rendszerek szabdalta térségben.

 

20090429ami21m.jpg
A gradistyei horvátok mindig is Sopront a térség tekintették központjának, ezért is van méltó helyen a kortárs horvát grafikát bemutató tárlat.

Orosz István grafikusművész, egyetemi tanár szakmai, egyben egyéni megközelítésben ajánlotta a kiállított, nagyon gazdag anyagot az érdeklődőknek.

Horvát rajzok

Bizonyára nem csak én vagyok úgy, hogy ha Horvátország és ha a rajz kerül szóba, akkor máris előttem van a legszebben húzott vonal, a legtökéletesebb egyenes képe, a hibátlan rajzolat, az örök etalon: a horizont vonala. Oly kifogástalanul húzott egyenest, mint a tengeri horizont, nem lelni másutt, minden művészpalánta kötelessége lenne, hogy addig nézze, amíg átrajzolódik homloka belső boltozatára. Ez a vonal mindennek az előzménye, az igazmondás eszköze, mesterségünk emblémája. A tenger tárlata, a pupilla lélegzetvétele, a szem lélekzése. A vonalból születő rajz a gondolat materializálásának legközvetlenebb eszköze. A személyiség legtisztább felmutatása. A lélek meghosszabbítása a papiroson.

A rajz túlságosan spontán ahhoz, hogysem manipulálni lehessen. A rajzok a hic et nunc bélyegzői, egy rajzhoz nem lehet másnap is odaülni, és máshol sem lehet folytatni. Az már egy másik rajz lenne. A makulátlan lapra helyezett ceruza szabadsága lüktet a rajzban, a rajz a lehetőségek végetlenje, a rajz szívdobbanás, a rajz sóhaj. Ez az eszköztelenségével demonstráló légies műfaj köthető legkevésbé a külvilághoz. A képzőművészet más ágai, a festészet, a szobrászat, a grafika nyomtatott formái nehézkesebb, röghöz kötöttebb médiák. A rajz nem vesz tudomást a határokról, hiszen legközvetlenebb rokonai a szelek. Persze vannak szelek, amelyek a tudatunkban mégiscsak egy tájhoz, egy vidékhez, ha tetszik, egy országhoz kapcsolódnak.

Sokunk számára a sirokkó, a bóra, a szmorak, a misztrál, a burin, a nevere az adriai partokat, a horvát városok napfényben ázó szélcsiszolta teraszait, megfésült füveit, megdőlt ciprusait, sajgó kékjeit és lázas fehérjeit idézik, és a köveket, a csontokat, a régieket és a mai csontokat, a szelek-zörgette közös történelem óriás, láthatatlan csont-korpuszát. mert Et in Arcadia ego – hogy az egyik Sopronban kiállított rajz címét idézzem. És hadd nevezzek meg egy másik művészt is a hetvenből, mert oly közeli és oly személyes az élmény. Nemrég a világ másik felén, egy ausztrál kiállító terembe véletlenül belépve hirtelen Boris Bucan munkái közt találtam magamat. Mintha a sirokkó szele fütyült volna el mellettem újra, ingszaggató erővel rontva ki a melbourne-i galéria ajtaján. Tere, levegője, szabadsága volt a lepedőnyi négyzetes grafikáknak, és áradt, sugárzott belőlük az a transzcendens dac, misztérium és szakralitás, a vonal-gyeplők, folt-istrángok elszabadult fekete lobogása, amely miatt valaha beléjük szerettem a zágrábi animációs fesztiválokat járva, vagy a velencei biennále egykori jugoszláv pavilonjában bolyongva.

Sajnos mindegyik alkotó felsorolására és méltatására nem lenne idő, meg azt hiszem mélyebb és őszintébb is az élmény, ha személyesen fedezhetik föl önök is a saját legkedvesebbjüket, és talán saját horvátországi élményeikre emlékezve, a horvát kultúráról tanult ismereteiket felelevenítve állnak meg a képek előtt. Ne feledjék mesterségünk nagy titkát, a szimmetriát, amelyet oly könnyű a tengeri horizontvonaltól újra megtanulnunk: a műalkotáshoz két egyenlő fél szükségeltetik: alkotó és befogadó. A kiállítás kigondolói hét téma , vagy inkább hét gondolat köré csoportosították a rajzokat: átváltozások, figurák, téri hatások, színek, gesztusok és struktúrák között válogathatnak.

A soproni egyetem művészhallgatói nevében hadd köszönjem meg, hogy módunk van ezt megtenni.

Orosz István

 

A kiállító művészek között frissen végzeti fiatal alkotók, valamint a közép, és az idősebb generáció képviselői is szerepelnek. A vándorkiállítás célja, hogy a kortárs horvát művészetnek ezt, a talán kevésbé ismert területét jobban megismerje a világ. 2005-től több mint 13 országban – többek között Brazíliában, Uruguayban, Oroszországban és Portugáliában – mutatták be a grafikákat.

A rajznak évszázadokra visszavezethető hagyománya van Horvátországban, melynek területét önmagában is egy érdekes geográfiai és kulturális keveredés jellemzi. Bár a kiállításnak nem áll módjában bemutatni az ősi kalligrafikus és lineáris-grafikus latin és glagotikus kódexek örökséget, a románkori és gótikus miniatúrákat, és azt az utat, amely elvezetett a reneszánsz manierista nagy mester Juraj Julije Klovic (Giulio Clovio de Croatia, 1498-1578) munkáihoz, a kortárs művek is magukban hordozzák a sokszínű kulturális tradíciót.

20090429ami17m.jpg

 

A görög-román kalokagathia összetevői által jellemzett mediterrán örökség mellett a közép európai karakterjegyek, valamint a szláv gyökerek, a bizánci és iszlám tradíciók nyomai egyaránt hatással voltak a régió vizuális művészetére. A figuralitás különböző formáin keresztül (az expresszionista irányoktól, a képregény narráción át a fantazmagórikus kombinációig) és az absztrakt művészet változatos megnyilvánulásáig (lírai, organikus, absztrakt expresszionizmustól a geometrikus struktúrákig és a minimalista jegyekig), az egyéni kézjegyeknek széles spektrumát vonultatja fel a kiállítás.

A tárlat hat tematikus egységben mutatja be a munkákat: a test metamorfózisa, alakok a térben, a mélység sugallata, a szín ösztönzése, a gesztusok nyomai, valamint a struktúrák.

A kiállítás május 22-ig tekinthető meg, hétfőtől péntekig 10 és 18 óra között, szombaton 10 és 14 óra között, a Deák tér 32. szám alatti kiállítóteremben.

A tárlat támogatói a Horvát Köztársaság Kulturális Minisztériuma, a Horvát Köztársaság Külügyminisztériuma, a Horvát Nagykövetség, a NKA, a MFT, és a NYME.

BTÉ

2009. április 30. / Kultúra