![]() |
![]() |
![]() ![]() |
![]() ![]() |
![]() ![]() |
![]() |
A tárlat anyagát Tonko Maroevic művészettörténész, a Horvát Tudományos és Művészeti Akadémia tagja, a Horvát Köztársaság Kulturális Minisztériumával együttműködve válogatta.
A kiállítást Ivan Bandic, a Horvát Köztársaság budapesti nagykövete nyitotta meg, aki a művészet összekötő erejét hangsúlyozta abban az együttműködésben, amely a magyarok és a horvátok közös múltjában, jelenében és jövőjében megjelenik. Ezen a vidéken több mint 500 évbe élnek horvátok, akik megőrizték hagyományaikat, nyelvüket, és akiknek közösségeik összekötő kapocsként működnek az időközben határok, változó rendszerek szabdalta térségben.
Orosz István grafikusművész, egyetemi tanár szakmai, egyben egyéni megközelítésben ajánlotta a kiállított, nagyon gazdag anyagot az érdeklődőknek.
Horvát rajzok Bizonyára nem csak én vagyok úgy, hogy ha Horvátország és ha a rajz kerül szóba, akkor máris előttem van a legszebben húzott vonal, a legtökéletesebb egyenes képe, a hibátlan rajzolat, az örök etalon: a horizont vonala. Oly kifogástalanul húzott egyenest, mint a tengeri horizont, nem lelni másutt, minden művészpalánta kötelessége lenne, hogy addig nézze, amíg átrajzolódik homloka belső boltozatára. Ez a vonal mindennek az előzménye, az igazmondás eszköze, mesterségünk emblémája. A tenger tárlata, a pupilla lélegzetvétele, a szem lélekzése. A vonalból születő rajz a gondolat materializálásának legközvetlenebb eszköze. A személyiség legtisztább felmutatása. A lélek meghosszabbítása a papiroson. A rajz túlságosan spontán ahhoz, hogysem manipulálni lehessen. A rajzok a hic et nunc bélyegzői, egy rajzhoz nem lehet másnap is odaülni, és máshol sem lehet folytatni. Az már egy másik rajz lenne. A makulátlan lapra helyezett ceruza szabadsága lüktet a rajzban, a rajz a lehetőségek végetlenje, a rajz szívdobbanás, a rajz sóhaj. Ez az eszköztelenségével demonstráló légies műfaj köthető legkevésbé a külvilághoz. A képzőművészet más ágai, a festészet, a szobrászat, a grafika nyomtatott formái nehézkesebb, röghöz kötöttebb médiák. A rajz nem vesz tudomást a határokról, hiszen legközvetlenebb rokonai a szelek. Persze vannak szelek, amelyek a tudatunkban mégiscsak egy tájhoz, egy vidékhez, ha tetszik, egy országhoz kapcsolódnak. Sokunk számára a sirokkó, a bóra, a szmorak, a misztrál, a burin, a nevere az adriai partokat, a horvát városok napfényben ázó szélcsiszolta teraszait, megfésült füveit, megdőlt ciprusait, sajgó kékjeit és lázas fehérjeit idézik, és a köveket, a csontokat, a régieket és a mai csontokat, a szelek-zörgette közös történelem óriás, láthatatlan csont-korpuszát. mert Et in Arcadia ego – hogy az egyik Sopronban kiállított rajz címét idézzem. És hadd nevezzek meg egy másik művészt is a hetvenből, mert oly közeli és oly személyes az élmény. Nemrég a világ másik felén, egy ausztrál kiállító terembe véletlenül belépve hirtelen Boris Bucan munkái közt találtam magamat. Mintha a sirokkó szele fütyült volna el mellettem újra, ingszaggató erővel rontva ki a melbourne-i galéria ajtaján. Tere, levegője, szabadsága volt a lepedőnyi négyzetes grafikáknak, és áradt, sugárzott belőlük az a transzcendens dac, misztérium és szakralitás, a vonal-gyeplők, folt-istrángok elszabadult fekete lobogása, amely miatt valaha beléjük szerettem a zágrábi animációs fesztiválokat járva, vagy a velencei biennále egykori jugoszláv pavilonjában bolyongva. Sajnos mindegyik alkotó felsorolására és méltatására nem lenne idő, meg azt hiszem mélyebb és őszintébb is az élmény, ha személyesen fedezhetik föl önök is a saját legkedvesebbjüket, és talán saját horvátországi élményeikre emlékezve, a horvát kultúráról tanult ismereteiket felelevenítve állnak meg a képek előtt. Ne feledjék mesterségünk nagy titkát, a szimmetriát, amelyet oly könnyű a tengeri horizontvonaltól újra megtanulnunk: a műalkotáshoz két egyenlő fél szükségeltetik: alkotó és befogadó. A kiállítás kigondolói hét téma , vagy inkább hét gondolat köré csoportosították a rajzokat: átváltozások, figurák, téri hatások, színek, gesztusok és struktúrák között válogathatnak. A soproni egyetem művészhallgatói nevében hadd köszönjem meg, hogy módunk van ezt megtenni. Orosz István |
A kiállító művészek között frissen végzeti fiatal alkotók, valamint a közép, és az idősebb generáció képviselői is szerepelnek. A vándorkiállítás célja, hogy a kortárs horvát művészetnek ezt, a talán kevésbé ismert területét jobban megismerje a világ. 2005-től több mint 13 országban – többek között Brazíliában, Uruguayban, Oroszországban és Portugáliában – mutatták be a grafikákat.
A rajznak évszázadokra visszavezethető hagyománya van Horvátországban, melynek területét önmagában is egy érdekes geográfiai és kulturális keveredés jellemzi. Bár a kiállításnak nem áll módjában bemutatni az ősi kalligrafikus és lineáris-grafikus latin és glagotikus kódexek örökséget, a románkori és gótikus miniatúrákat, és azt az utat, amely elvezetett a reneszánsz manierista nagy mester Juraj Julije Klovic (Giulio Clovio de Croatia, 1498-1578) munkáihoz, a kortárs művek is magukban hordozzák a sokszínű kulturális tradíciót.
A görög-román kalokagathia összetevői által jellemzett mediterrán örökség mellett a közép európai karakterjegyek, valamint a szláv gyökerek, a bizánci és iszlám tradíciók nyomai egyaránt hatással voltak a régió vizuális művészetére. A figuralitás különböző formáin keresztül (az expresszionista irányoktól, a képregény narráción át a fantazmagórikus kombinációig) és az absztrakt művészet változatos megnyilvánulásáig (lírai, organikus, absztrakt expresszionizmustól a geometrikus struktúrákig és a minimalista jegyekig), az egyéni kézjegyeknek széles spektrumát vonultatja fel a kiállítás.
A tárlat hat tematikus egységben mutatja be a munkákat: a test metamorfózisa, alakok a térben, a mélység sugallata, a szín ösztönzése, a gesztusok nyomai, valamint a struktúrák.
A kiállítás május 22-ig tekinthető meg, hétfőtől péntekig 10 és 18 óra között, szombaton 10 és 14 óra között, a Deák tér 32. szám alatti kiállítóteremben.
A tárlat támogatói a Horvát Köztársaság Kulturális Minisztériuma, a Horvát Köztársaság Külügyminisztériuma, a Horvát Nagykövetség, a NKA, a MFT, és a NYME.
BTÉ