Nyomtatás

Az ügyfél jogai és kötelezettségei

2004.évi CXL.tv. a közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól (a továbbiakban Ket.) szóló törvényben foglalt ügyfelet megillető jogokról és kötelezettségekről.

Ügyfél jogai:

- megilleti a törvény előtti egyenlőség, ügyei indokolatlan megkülönböztetés és részrehajlás nélküli intézése (2.§ (1) bekezdés)

- megilleti a tisztességes ügyintézéshez, a jogszabályokban meghatározott határidőben hozott döntéshez való jog, az eljárás során az anyanyelv használatának joga (4.§ (1) bekezdés)

- jogi segítségnyújtást kérhet (5.§ (2) bekezdés)

- törvény eltérő rendelkezése hiányában az ügyfél a kérelmére induló eljárás során és az eljárás egyéb résztvevője egy alkalommal indokolás nélkül, további esetekben méltányolható indokolással megváltoztathatja a kapcsolattartás általa addig alkalmazott módját (8.§ (2) bekezdés)

- meghatalmazást adhat és (40.§ (1) bekezdés)

- ha jogszabály nem írja elő az ügyfél személyes eljárását, helyette törvényes képviselője vagy meghatalmazottja, továbbá minden esetben az ügyfél és képviselője együtt is eljárhat (40.§ (1) bekezdés)

- kérelmére indult eljárásban kérheti az eljárás megindításáról való értesítést (29.§ (9) bekezdés)

- kérelmét a határozat jogerőre emelkedéséig visszavonhatja (34.§ (4) bekezdés)

- különleges adatok esetén kérheti, hogy az adattal rendelkező szerv az adatot az általa megjelölt hatóságnak továbbítsa (36.§ (3) bekezdés)

- az eljárás során írásban vagy szóban nyilatkozatot tehet, illetve a nyilatkozattételt megtagadhatja (51.§ (1) bekezdés)

- ha az ügyfél a kérelmére indult eljárásban a hatóság felhívására nem nyilatkozik nem nyilatkozik, a hatóság a rendelkezésre álló adatok alapján dönt, vagy az eljárást megszünteti (51.§ (2) bekezdés)

- észrevételt tehet a tárgyaláson elhangzottakra, kérdést intézhet a meghallgatott személyhez és indítványozhatja más személy meghallgatását vagy más bizonyítékok beszerzését (62.§ (3) bekezdés)

- igazolási kérelmet terjeszthet elő, amennyiben az eljárás során valamely határnapot vagy határidőt önhibáján kívül elmulasztja (66.§ (1) bekezdés)

- az eljárás bármely szakaszában betekinthet az eljárás során keletkezett iratokba (68.§ (1) bekezdés),

- az iratbetekintés során az arra jogosult másolatot, kivonatot készíthet, vagy másolatot kérhet (69.§ (5) bekezdés)

- kérheti az adatok megjelölésével az irat-betekintési jog korlátozását üzleti vagy más méltányolható magánérdekének védelmében (69.§ (2) bekezdés)

- a kézbesítési vélelem megdöntése iránti kérelmet terjeszthet elő a kézbesítési vélelem beálltáról történő tudomásszerzéstől számított 10 munkanapon belül (79.§ (1) bekezdés)

- kérheti a jogorvoslati eljárás lefolytatását (fellebbezés, bírósági felülvizsgálat, újrafelvételi eljárás) (97.§ (2) bekezdés)

Ügyfél kötelezettségei:

- az eljárás során köteles jóhiszeműen eljárni (6.§ (1) bekezdés)

- az ügyfél magatartása nem irányulhat a hatóság megtévesztésére vagy a döntéshozatal, illetve a végrehajtás indokolatlan késleltetésére (6.§ (2) bekezdés)

- a rosszhiszemű ügyfél eljárási bírsággal sújtható, melynek összeget 5.000,-Ft-tól 500.000,-Ft-ig (jogi személy vagy jogi személyiséggel nem rendelkező szervezet 1.000.000,-Ft) terjedő eljárási bírsággal sújtható és a többletköltségek megfizetésére kötelezhető (6.§ (3) bekezdés)

- az idézett ügyfél köteles az idézésnek eleget tenni, meghallgatásra alkalmas állapotban (48.§ (1) bekezdés)

- törvény vagy kormányrendelet kötelezővé teheti, hogy a hivatalból folytatott eljárásban az ügyfél, a kérelemre indult eljárásban az ellenérdekű ügyfél a hatóság erre irányuló felhívására közölje az érdemi döntéshez szükséges adatokat, és jogkövetkezményeket állapíthat meg az adatszolgáltatási kötelezettség elmulasztása vagy valótlan adatok közlése esetére (51.§ (3) bekezdés)

- az ügyfél vagy képviselője, ha más tudomása ellenére az ügy szempontjából jelentős valótlan tényt állít, illetve ha a Ket. 51.§ (3) bekezdés szerinti kötelező adatszolgáltatás körében a (4) bekezdésben foglalt ok hiányában adatszolgáltatási kötelezettségét nem teljesíti, az ügy eldöntése szempontjából jelentős tényt elhallgat, vagy valótlan adatot szolgáltat, eljárási bírsággal sújtható

- köteles a rendzavarástól tartózkodni, rendzavarás esetén a tárgyalásról kiutasítható, illetve eljárási bírsággal sújtható (62.§ (5) bekezdés)

- amennyiben pénzfizetési kötelezettség ügyében döntés született és e kötelezettségének határidőben nem tesz eleget, késedelmi pótlékot köteles fizetni (138.§ (1) bekezdés a) pont)

- jogszabályban előírt esetekben eljárási költséget köteles fizetni (153.§)



Az ügyintézési határidő


Döntésfajta, ügytípus

Ügyintézési határidő

Hosszabbítás

határozat

22 munkanap

egy alkalommal

22 munkanap

eljárást megszüntető végzés

22 munkanap

egy alkalommal

22 munkanap

másodfokú döntést hozó hatóságnak az első fokú döntést megsemmisítő és új eljárásra utasító végzése

22 munkanap

egy alkalommal

22 munkanap

kiskorú ügyfél érdekeinek veszélyeztetettsége esetében

soron kívül kell meghozni a döntést

egy alkalommal

10 munkanap

Egyéb fontos tudnivalók:

1. Az ügyintézési határidő a kérelemnek az eljárásra hatáskörrel és illetékességgel rendelkező hatósághoz történő megérkezése napján, illetve az eljárás hivatalból történő megindításának napján kezdődik

2. Az ügyintézési határidőbe nem számít be:

  • a hatásköri vagy illetékességi vita egyeztetésének, valamint az eljáró hatóság kijelölésének időtartama,
  • a jogsegélyeljárás időtartama, továbbá adatnak a nyilvántartásból történő beszerzéséhez szükséges idő,
  • a hiánypótlásra, illetve a tényállás tisztázásához szükséges adatok közlésére irányuló felhívástól az annak teljesítéséig terjedő idő,
  • a szakhatóság eljárásának időtartama,
  • az eljárás felfüggesztésének időtartama,
  • a hatóság működését legalább egy teljes napra ellehetetlenítő üzemzavar vagy más elháríthatatlan esemény időtartama,
  • a kérelem, a döntés és egyéb irat fordításához szükséges idő,
  • az ügygondnok kirendelésére irányuló eljárás időtartama,
  • a szakértői vélemény elkészítésének időtartama,
  • a hatósági megkeresés vagy a döntés postára adásának napjától annak kézbesítéséig terjedő időtartam, valamint a hirdetményi, továbbá a kézbesítési meghatalmazott és a kézbesítési ügygondnok útján történő közlés időtartama,


2009. október 8. / Városi Gyámhivatal