Nyomtatás

Komplex fejlesztés a dinamikus és fenntartható közösségi közlekedésért Sopronban

A Nyugat-Dunántúli Operatív Program „Komlex fejlesztés a dinamikus és fenntartható közösségi közlekedésért Sopronban” című nyertes pályázattal mintegy 370 millió forintnyi fejlesztés valósul meg a városban, kialakítva ezzel az egyik legkorszerűbb városi tömegközlekedési infrastruktúrát az országban. Konferencia keretében mutatták be részletesen a fejlesztést a városháza dísztermében.

 

A konferencia témája a közösségi közlekedés volt a projektbemutatóval együtt, amelynek bevezetőjében dr. Fodor Tamás polgármester egy Braille-írással készített egyedi tájékoztató kiadványt adott át a Vakok és Gyengénlátók Győr-Moson-Sopron Megyei Egyesületének, akik így tájékozódhatnak a fejlesztés lépéseiről és a fontosabb tudnivalókról. A kiadványt Kozma József, a vakok és gyengénlátók soproni szervezetének elnöke vette át.

20110408volan02.jpg

Az előadások választ kerestek több kérdésre, hogy például: miért jó a tömegközlekedés, illetve, hogy ma Magyarországon milyen állapotban vannak a közösségi közlekedés rendszerei.

20110408volan01.jpg

Sopron szempontjából a tömegközlekedés kiemelt jelentőségű és felértékelődött. Részben az egyre emelkedő energiaárak, a költségek csökkentése miatt rendelkezik előnyökkel az egyéni közlekedési eszközökkel szemben a tömegközlekedés, másrészt a környezetvédelem szempontjából is előnyösebb – mondta dr. Fodor Tamás polgármester a konferencia megnyitóján.

20110408volan04.jpg

Sopronban olyan fejlesztés valósul meg, amelyek elsősorban az utasok kényelmét , informáltságát biztosítja. A városban élők, és az ideérkező belföldi és külföldi turisták is minőséi szolgáltatást, európai színvonalat kapnak majd a megvalósult fejlesztést követően. Dr. Fodor Tamás azt is hangsúlyozta: az utasok információs kiszolgálása mellett az utasvárók hiánya is megszűnik, így lényegesen komfortosabb az utasközlekedés. A fogyatékkal élők számára is megfelelő szolgáltatást nyújt a megújuló soproni tömegközlekedés, akik számára szintén európai színvonalat biztosít.

Manninger Jenő, a Nyugat-dunántúli Fejlesztési Tanács elnöke emlékeztetett arra, hogy Sopron 2 uniós közlekedési projektben is részt vesz, ami a maga nemében egyedülálló.

20110408volan05.jpg

A közösségi közlekedésre vonatkozó európai uniós irányelvekre hivatkozva szólt arról, hogy az Európai Bizottság irányelvei szerint 60 %-kal kell csökkenteni a kibocsátásokat a század közepére, kizárólag olyan megoldásokkal, amelyek a mobilitás visszaszorítását nem veszélyeztetik.

20110408volan03.jpg

A különböző utazási viszonylatok is különböző célokat határoznak meg, szintén a környezetvédelem és a hatékonyság érdekében, amelyek a távolságok függvényeként jelennek meg. A A városi közlekedésben az emmissziót csökkenteni kell, ez a közösségi közlekedés átalakítását jelenti. A Széll Kálmán tervben foglaltak célja is az, hogy megszűnjenek a párhuzamosságok, át kell alakítani a jegyrendszert, a kedvezményrendszert, hogy a közösségi közlekedés eredményessége növekedjen.

Manninger Jenő arról is beszámolt, hogy készül a közlekedésfejlesztési statégia, a személyszállítási törvény, ami fontos a közösségi közlekedés számára. A közforrások felhasználása hatékonyságának és a reális mobilitási igény kiszolgálásának egyszerre kell érvényesülniük. A törvénynek az alapellátás, minőségi, mennyiségi és funkcionális elemeit kell rögzítenie, amellyel évtizedes elmaradást pótol.

Dr. Horváth Balázs, a Széchenyi István Egyetem Műszaki Tudományi Kar Közlekedési Tanszékének vezetője tart a közlekedési rendszerekről, a tömegközlekedésről, a közforgalmú közlekedés fejlesztéséről, korszerű tervezési és értékelési módszerek kialakításáról és alkalmazásáról tartott előadást.

A jelenlegi közlekedés problémái között említette, hogy a társadalom a közlekedés köré szerveződött, hogy egyre több jármű van, hogy emelkedik a motorizációs szint. A jármű ,,túlhasználat”, a csökkenő közösségi közlekedési részarány, a növekvő immobil réteg, akik nem tudják megoldani helyváltoztatási igényeiket, a környezeti hatások mind a problémakörbe tartoznak, amelyekkel számolni kell a tömegközlekedés fejlesztésénél, a szolgáltatás színvonalának javításánál, hogy vonzóbb és hatékonyabb legyen a tömegközlekedés.

A beruházás részleteit, eszközeit Pócza Mihály, a Kisalföld Volán Zrt. vezérigazgatója mutatta be.

20110408volan06.jpg

 

Lényeges eleme a projektnek a közösségi közlekedés előnyben részesítése. Ennek egyik eleme a forgalomirányító lámpák vezérlése, a zöld út kérés. Ennek során a szelektív előnyben részesítés, a késés és sietés figyelembe vétele, a csomóponti stratégiák, amelyeknek az eszközeit is bemutatta Pócza Mihály, majd agrafikus on-line megjelenítést az interneten. Ez utóbbival megejeleníthetők az autóbuszok helyzetei az adott vonalakon, a megállók statikus adatai, a menetrendi adatok dinamikus megjelenítései egyaránt, továbbá mobiltelefonon is biztosított lesz az utastájékoztatás. A vezérigazgató előadásából arról is tájékozódhattak az érdeklődők, hogy a jegyrendszer korszerűsítésére is sor kerül a terv keretében.

A projekt keretében az alábbi eszközök beszerzésére, beüzemelésére és tevékenységek végzésére kerül sor:

10 db fix telepítésű jegy és bérletértékesítő automata - bankkártyás fizetési mód támogatásával;

Autóbuszokra GPS alapú forgalomirányításhoz és utas tájékoztatáshoz (28 db fedélzeti számítógép; 28 db belső utastéri kijelző; 28 db hangos utas tájékoztatást lehetővé tevő hangszórók beépítése);

5db fedélzeti jegykiadó pénztárgép szállítása és üzembe helyezése;

GPS alapú utas tájékoztató és forgalomirányító rendszer központi szoftvereinek, eszközeinek telepítése és üzembe helyezése;

A futtató környezet kialakítása, tűzfal, internet elérés megvalósítása;

7db vezérlőkártya „zöld-út kérés” funkcióhoz, ebből 3 helyszínen közlekedési csomópont vezérlőberendezésének cseréje;

3 járműre külső kijelzők felszerelése, üzembe helyezése;

gépjárművezetők, forgalomirányítók, egyéb dolgozók oktatása;

5 járműre utasszámláló berendezés szállítása, beszerelése, üzembe helyezése;

10 db GPS-es helymeghatározáson alapuló dinamikus megállóhelyi utas tájékoztató tábla szállítása és üzembe helyezése;

50 db rádiós távvezérlő „vak gomb” szállítása a dinamikus megállótáblák vezérléséhez a vakok és gyengén látók számára;

a dinamikus megállóhelyi utas tájékoztató táblák vezérlését biztosító szoftver telepítése, üzembe helyezése;

a „zöld-út kérés” funkció kiszolgálását biztosító szoftver beüzemelése;

internetes és WAP alapú utas tájékoztatást működtető szoftverek üzembe helyezése;

20 db felújított buszöböl és buszvárók kialakítása.

Hárs Olivér a Castanea Egyesület elnöke előadásában elmondta, egyesületük örül minden környezetbarát terv megvalósulásnak a városban. A vendégek továbbá meghallgathattak egy érdekes tanulmányt Simon Pétertől, mely a jövő tömegközlekedési eszközét, a korábban hazai és nemzetközi sajtóban is szereplő Credo E-bone buszt mutatta be.

BTÉ



2011. április 8. / Eredményeink